De la mà de l’Ateneu Pere Mascaró i la llibreria Quars, ahir es va presentar a Palma el llibre Reprendre el camí, de Nichi Vendola, líder de Sinistra Ecologia Libertà, la força germana d’IniciativaVerds a Itàlia, amb la presència de Marcello Belotti, representant a Espanya de la SEL, Joan Herrera, secretari general d’ICV, i David Abril, coordinador d’IniciativaVerds.

David Abril va destacar la coincidència entre allò que defensa Sinistra Ecologia Libertà (esquerra, ecologia, llibertat), i el model de societat “pel que al nostre II Congrés apostàvem fa uns dies: una societat solidària, sostenible i sobirana”. Per a Abril, “és encoratjador sebre que hi ha, a un costat i a l’altre de la Metiterrànea, companys i companyes amb qui compartim reflexió, acció i somnis”.

Marcello Belotti va explicar el procés de naixement de la SEL, que agrupa sectors de la nova esquerra, ecologistes, llibertaris, cristians de base, i que comença a tenir un cert èxit polític i electoral en un país castigat per vint anys de berlusconisme. L’aliança amb els moviments socials, els vells i els nous (com el moviment slow, els grups de consum o el moviment LGTB), així com l’aposta per una democràcia real, expliquen en part els èxits d’aquesta nova força política. De fet, Vendola és governador ara de la Puglia, una de les regions més importants d’Itàlia, gràcies al fet d’haver guanyat unes primàries obertes a tot l’electorat progressista de tots els partits, i aspira a participar també en el procés de cara a les presidencials del proper any.

Finalment Joan Herrera, que ha prologat el llibre, ha valorat que l’esquerra catalana i de les Illes tengui l’oportunitat de poder tornar a mirar, després de molts anys, de bell nou a Itàlia, on la feina de Vendola i la SEL permeten dignificar la política i que el poble es pugui reapropiar de la política. Amb més democràcia i de major qualitat, però també amb una aposta clara de Vendola, que és la de la reapropiació de les paraules i un ús del llenguatge diferent, que també es comunica de manera diferent, per pensar una societat diferent, alternativa.

Herrera ha reiterat, per altra banda, que qualsevol sortida a la crisi i qualsevol alternativa que es construeixi, tot i partir de l’àmbit local, ha de tenir un marc d’acció europeu, que pugui d’entrada contestar fortament la violència amb la qual els mercats estan posen en qüestió el model de cohesió social europeu alhora que fan avançar les desigualtats fins a límits insostenibles. Quin és el nivell de desigualtat que admet la democràcia?, ha demanat el secretari d’ICV als participants a l’acte.