PROSOCIAL, Ateneu Pere Mascaró i Fundació Emili Darder han convocat avui a entitats socials i partits polítics a la jornada “Els Serveis Socials a debat” on s’ha analitzat la situació de drama social que viuen moltes persones a Mallorca i les propostes per millorar el sistema de Serveis Socials

Aquest dematí més d’una seixantena de persones han assistit a la jornada “Els Serveis Socials a debat” al Can Alcover convocats per PROSOCIAL, l’Ateneu Pere Mascaró i la Fundació Emili Darder. La jornada s’ha dividit en dues taules rodones. En primer lloc, s’han analitzat les problemàtiques i les necessitats de les persones que pateixen les conseqüències de la crisi social. I en segon lloc, representats de diferents forces polítiques han plantejat el seu model de serveis socials que ha de contribuir a solucionar aquesta situació.

Miquel Cruz, portaveu de PROSOCIAL, valora la convocatòria positivament per la bona afluència de gent i el nivell de participació tant dels assistents i dels ponents, tot i que ha lamentat l’absència de la regidora de Benestar Social del PP a l’Ajuntament de Palma, Sandra Fernández, qui havia de participar en la segona part de la jornada.

Davant l’actual context de crisi econòmica que ha accentuat el drama social que viuen i pateixen moltes persones a Mallorca, quatre entitats socials han exposat aquesta realitat dramàtica, com està afectant la crisi als usuaris de les seves associacions. Concretament, han intervingut Gori Estarellas del GREC, Matíes Bosch de Predif (Federació de persones amb discapacitat física), Manuel Palacios de la Cooperativa Jovent, i Joan Carles Planes de Cáritas.

Reflexió sobre el sistema de Serveis Socials

La jornada s’ha convocat amb el doble objectiu de conèixer de primera mà el patiment de les persones que pateixen les conseqüències de la crisi, però al mateix temps escoltar les propostes a curt i llarg termini que plantegen els diferents partits polítics. Tot plegat, segons explica el portaveu de l’organització Miquel Cruz, amb una intencionalitat de fons que és contribuir a la reflexió sobre el sistema de Serveis Socials més eficient per tal d’aportar solucions reals per a les persones que afronten dificultats i una situació d’emergència social.

En aquest sentit, Miquel Cruz resumeix la que pot ser una de les principal conclusions en relació a les aportacions de les entitats socials, i és la necessitat d’una solució global que provoqui un canvi en el sistema, perquè d’una altra manera, qualsevol solució esdevindrà inútil. “La resposta ha de ser sistèmica, o no servirà de res”. Així mateix, els diferents ponents de les entitats socials han coincidit en el fet que la crisi ha contribuït negativament a invisibilitzar els usuaris dels serveis socials i les seves problemàtiques.

Per la seva part, els partits polítics han aportat reflexions diferents en aquest sentit. En resum, destacam que Eberhard Grosske, d’EU, ha reivindicat el paper de les entitats socials però ha puntualitzat que aquestes no han d’assumir una responsabilitat delegada que correspon a l’administració en primera instància.

D’altra banda, Fina Santiago, de MÉS, ha reivindicat l’avenç que va suposar l’aprovació de la Llei de Serveis Socials de l’anterior legislatura, ja que va suposar el punt d’inflexió que ha permès valorar els Serveis Socials com un servei universal i igualitari entre totes les persones, tal i com ho és l’educació i la sanitat.

Per la seva part, Jaume Garau, del PSOE, ha apostat perquè les entitats del tercer sector han de ser el pilar en la gestió dels serveis socials perquè han demostrat que gestionen millor que els serveis públics.

Destacar que la representant del PP, Sandra Fernández, finalment no ha acudit a la convocatòria tot i que havia confirmat la seva assistència.