Us reproduïm la notícia apareguda al Diari de Balears, de la roda de premsa de presentació. El company Josep Valero hi fou present en nom de l’Ateneu Pere Mascaró. Us adjuntam el Manifest.

Can Alcover-Espai de Cultura ha acollit la presentació de la Comissió Cívica Tricentenari 1715-2015. Del Decret de Nova Planta al dret a decidir, per “recordar i divulgar el coneixement d’un fet transcendental que va capgirar, de manera traumàtica, el curs de la nostra història i del que, a nivell popular, se’n saben i se’n recorden ben poques fites”.
A l’acte hi han participat diversos membres d’aquesta comissió, entre els quals hi havia Jaume Mateu, Bartomeu Mestre ’Balutxo’, Carles Amengual, Pere Morey, Gabriel Janer, Josep Valero, Jaume Corbera i Josep Muncunill.
El president de l’Obra Cultural Balear, Jaume Mateu, conceb la tasca de la comissió com un exercici de “recuperació de la memòria històrica, per a fer que la societat prengui consciència perquè pugui recuperar el que va perdre, tot exercint el seu dret a decidir el seu futur”.
Les conseqüències d’aquesta guerra tingué repercusions en múltiples aspectes; polítics, amb la pèrdua de les institucions d’autogovern, econòmics, amb un augment exponencial de la pressió fiscal, socials en clau de repressió política i militarització de la societat i culturals, en la marginació de la llengua i la cultura pròpies.
Mateu ha remarcat que aquesta comissió organitzarà diverses activitats l’any que ve, i afirma que en ella hi intervenen persones de diferents perfils professionals i acadèmics, i que està oberta a la participació.
D’altra banda, Bartomeu Mestre ha relatat que el 28 de novembre de l’any que ve farà 300 anys de la publicació del decret de Nova Planta de Mallorca, una realitat que segons defensa s’ha ocultat “premeditadament”.
Mestre també ha recordat la importància de la participació illenca en la defensa de Barcelona el 1714, una resistència que va evitar que la ciutat fos presa a sang i foc per les tropes borbòniques. Ha recordat que també en el cas de Mallorca hi va haver resistència i que es va haver de negociar una capitulació.
Per part seva, Josep Valero ha recordat que la constitució espanyola afirma que la sobirania és del poble espanyol sense tenir en compte que aquesta sobirania parteix d’un “fet bèl·lic”, i ha remarcat la importància de la recuperació, des de la societat civil, de la memòria històrica, única forma de que la ciutadania prengui consciència dels seus drets en uns moments en què el model d’Estat torna a estar a debat.
Així mateix, el cap de l’OCB ha donat a conèixer el manifest del Tricentenari, que es llegirà a tots els actes del 31 de Desembre que organitza l’entitat arreu de Mallorca. A més, el calendari de l’Obra de 2015 també estarà dedicat a commemorar el Tricentenari.

PDF - 198.6 kio
Manifest Tricentenari