El 2017 es compliran 50 anys de la publicació de Els Mallorquins de Josep Melià, obra cabdal pel nacionalisme mallorquí del segle XX. Per commemorar una data tan assenyalada, les fundacions Emili Darder i Ateneu Pere Mascaró s’han proposat actualitzar el pensament i discurs del mallorquinisme polític per adaptar-ho a les circumstàncies de la Mallorca del segle XXI, amb l’objectiu d’aconseguir àmplies majories socials favorables a la sobirania dels pobles de les Balears. El debat i procés d’elaboració d’aquest pensament estratègic es farà a partir d’unes jornades d’estudis estructurades en cinc eixos temàtics, que culminaran posteriorment amb un simposi on es presentaran les conclusions del debat entorn a les comunicacions presentades per a la seva posterior edició i publicació.

Us deixam el programa, i vos podeu inscriure si cliqueu aquí.

Dissabte 26 de novembre

9:00 Inici de les jornades i benvinguda.

9:30/11:30 1a Taula: Balanç històric del mallorquinisme: encerts, errades i limitacions de la construcció nacional a les Illes Balears fins a principi de segle XXI.

• Anoni Marimon; La identitat nacional dels mallorquins. De la fi de l’Antic Règim a la Guerra Civil del 1936.
  • Carles Cabrera; Un segle curt de glòria relativa i sis-cents anys de llarga decadència.
  • Sebastià Lliteras; El mallorquinisme polític i la subalternitat.
  • Joan Pau Jordà i Guillem Bestard; El present en clau històrica.
  • Gabriel Mayol; Les mobilitzacions ciutadanes a Mallorca: memòria, motor i termòmetre de la construcció nacional

11:30/13:30 2a Taula: Actualització del discurs de construcció nacional:

• David Abril; Sobiranament. Breu glosari per a un nou sobiranisme insularista
  • Joan Pau Jordà, Joan Colom, Gabriel Mayol; Somnis compartits
  • Joan Pau Jordà, Joan Colom, Gabriel Mayol; Parlem de mallorquinisme. Més propostes
  • Miquel Rosselló; El Sobiranisme. Punt de trobada entre el nacionalisme, les esquerres i l’ecologisme polític.
  • Antoni Noguera; De «Lo Nostro» a un país per a tothom.
  • Joan Colom; Construcció i deconstrucció d’identitats nacionals a les Illes Balears.

14:00/16:00 Dinar.

16:00/18:00 3a Taula: Estratègies per a construir noves majories socials:

• Jaume Ribas; Esbossos per a un sobiranisme progressista de majories.
  • Miquel Rosselló; Cap a un Bloc Nacional Alternatiu.
  • Llorenç Soler, Guillem Bestard, Kike Oñate, Rafel Sedano; Construint mallorquinisme de majories, una perspectiva calvianera
  • Lluís Apesteguia; El perquè de la sobirania
  • Antoni Trobat; Apunts per a una diagnosi i perspectiva per -intentar- un mallorquinisme popular
  • Josep Valero; Factors externs i interns en la construcció nacional de Mallorca
  • Tomeu Martí; Apostem per la independència
  • Grup Blanquerna; El sobiranisme social
  • Joan Pau Jordà i Jaume Mesquida; Ara, unitat popular!

18:00/20:00 4a Taula: Quin model de país volem?:

• Jaume Mesquida; El moviment juvenil per a un nou país
  • Pilar Terrassa; Polítiques públiques i state building: «Coeducació a les aules»
  • Manel Martí; El somni menorquinista
  • JosepValero; El Consell Insular de Mallorca. Peça clau per a un projecte interinsular
  • Isabel Busquets; 40 anys i MÉS

Diumenge 27 de novembre.

10:00/12:00 5a Taula: Projectes polítics del sobiranisme illenc per a àmbits suprainsulars:

• Miquel Amengual; Països Catalans: utopia romàntica o eina de la ciutadania?
  • David J. Llobet; Cicle de col•loquis «El futur de les Illes Balears i del País Valencià arran del procés d’independència de Catalunya»: reflexions i conclusions
  • Guillem Bestard; La nació útil dels mallorquins
  • Bernat Joan; Balears dins Europa i el Món
  • Gabriel Payeras; La necessitat europeista del sobiranisme illenc