Dijous 31, al bar Siset, presentàrem el llibre ELS NOSTRES DEPORTATS, Republicans de les Balears als camps nazis, de Xicu LLuy Torres, editat per Documenta.

Na Lila Thomàs i Andreu de l’Ateneu, inicià l’acte amb la lectura d’unes planes remeses per la vídua de l’autor Elena Gonzàlez on explicà la tasca de recerca den Xicu i la passió en què treballà per aconseguir veure acabada la seva investigació. Finalment mostrava el seu agraïment als organitzadors de l’acte i al prologuista del llibre.

En Peter de Echave, de Memòria de Mallorca comentà l’amistat que els unia, i contà anècdotes sobre l’autor. Així com la importància de la recuperació de les vides d’aquelles persones que visqueren els horrors dels camps d’extermini nazis.

Na Maria Antònia Oliver París, presidenta de l’Associació Memòria de Mallorca relatà la feina que fan des de l’entitat, la recerca als arxius, la querella presentada a Argentina, i la indefensió en no tenir cap tipus d’ajuts oficials.

En David Ginard, doctor en història, i autor del pròleg del llibre, donà a conèixer exhaustivament la figura del periodista i investigador Xicu LLuy, la seva trajectòria, i la importància del seu llegat. Comentà el rigor que es mostra en tot el llibre. Comentà la situació dels deportats als camps nazis, i recordà que a les nostres illes també hi hagué camps de concentració com el de Formentera en unes condicions que no tenen res a envejar dels camps nazis.

A continuació hi hagué un interessant debat, on el regidor de MÉS a l’Ajuntament de Palma, Antoni Verger, informà de l’actitud impresentable dels actuals governants del PP respecte al Mur de la Memòria del Cementiri de Palma. Na Maria Antònia Oliver tancà l’acte recordant que el dia següent, 1 de novembre, l’associació conjuntament amb Unió cívica per la república, realitzaria un acte d’homenatge en aquest lloc de Palma.