El passat dijous 19 d’abril, els companys de l’Ateneu Pere Mascaró de Menorca organitzaren una conferència - col·loqui a Ferreries que comptà amb nombrós públic, unes dos-centes persones , i un debat molt interessant.

Presentà l’acte el nostre company i anterior president del GOB Menorca, Josep Maria Foguet que parlà dels objectius de l’Ateneu i introduí el conferenciant,
Jordi Pigem que és doctor en filosofia per la Universitat de Barcelona, professor de la Universitat de Girona, autor de nombrosos llibres entre els quals destacaríem {}Bona crisi, recomanam la seva lectura.

Aquest presentà la crisi actual com a una seriosa oportunitat per introduir canvis fonamentals en el model capitalista. {}"Ara sabem que això no funciona i ens toca posar en el centre de l’economia i la societat, la persona i el seu benestar i ens cal canviar la nostra relació amb el món que habitam.{}

A continuació les paraules d’en Josep M Foguet a la presentació:

Bon vespre a tothom i gràcies per ser aquí compartint aquest acte amb nosaltres. Dóna gust veure aquesta sala tant plena per escoltar un filòsof, i això que la filosofia no serveix per a res, diuen.

Sempre he pensat que no podem fiar-nos de la Fortuna. Crec que és millor l’esforç i el treball constant, però de vegades ens pot donar sorpreses ben agradables. Açò és el que ha passat amb la xerrada d’avui. L’atzar, en forma de mà amiga, em va fer arribar, fa uns mesos, el darrer llibre de Jordi Pigem, Qüestió de valors. Jo no coneixia el seu autor ni cap de les seves obres. Em vaig adonar ràpidament que el seu discurs era lúcid i, sobretot, necessari per als temps que corren. Així que el vaig passar a n’Anselm, company i amic i vam estar d’acord: havíem de dur el seu autor a Menorca. I aquí ve el segon cop de sort. L’ Ateneu Pere Mascaró, entitat que organitza aquest acte, em va proposar un primer acte públic després de la seva presentació a Menorca el 27 de gener d’enguany. L’ Ateneu és una associació d’àmbit balear sense ànim de lucre que té com a objectiu generar idees per al debat sociopolític des de posicions d’esquerra verda. Duu el nom d’un ciutadellenc molt estimat, en Pere Mascaró, que va contribuir precisament a la construcció d’aquest espai polític a les Illes. No acaba aquí la història. La casualitat va fer que el Col•legi d’Arquitectes triés aquest cap de setmana per fer les seves jornades i així el nostre convidat d’avui pogués fer dues xerrades la mateixa setmana. Són aquestes tres circumstàncies les que han fet possible que Jordi Pigem sigui avui aquí entre nosaltres. És Déu que juga als daus o és Menorca que insisteix? Malgrat això, la mà amiga no pot ser avui aquí culpa de la maleïda crisi.

Amb açò de la crisi ens passa com els presoners del mite de la cova de Plató, que no podien veure res més que les ombres dels objectes projectats al fons de la cova. Per ells aquella era la veritable realitat. A nosaltres ens volen fer creure que la crisi té a veure amb la bombolla financera i immobiliària. No hi ha dia que el soroll de les primes de risc, el dèficit o la situació de la borsa no ens produeixi mal de cap i, el més greu, ens generi por. Ens fan mirar en aquesta direcció. Però què passaria si algú fos alliberat de la cova platònica i s’adonés que les ombres no són més que un miratge? Que allò que veuen els seus companys no és més que una realitat manipulada per algú que mou els fils? Aquesta persona haurà d’ajudar als seus companys a mirar de nou. I això és el que ens passa també a nosaltres, que algú ens ha d’ajudar a mirar les coses d’una altre manera. Aquest és el paper dels filòsofs avui i sempre, intenten fer visible l’invisible, mostrar que l’evidència sovint és falsedat. Per això sorprèn que Jordi Pigem parli de bona crisi, de crisi com una oportunitat per baratar de paradigma, de model. És d’això del que us ha vingut a parlar avui aquí.

Jordi Pigem va néixer a Barcelona el 1964. És Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Va ser professor del Masters in Holistic Science del Schumacher College (Anglaterra) entre 1998 i 2003. Mentre escrivia la seva tesis doctoral va col•laborar estretament amb el filòsof i teòleg Raimon Panikkar. És autor de Qüestió de valors (Tres i Quatre, 2010; GPS: Valores para un mundo en transformación, Kairós, 2011), Bona crisi (Ara Llibres, 2009; Buena crisis, Kairós, 2009), El pensament de Raimon Panikkar (Institut d’Estudis Catalans, 2007) i La odisea de Occidente (Kairós, 1994), i editor d’Ivan Illich: Textos Essencials (Tres i Quatre, 2009). Ha obtingut el Premi de Filosofia del Institut d’Estudis Catalans (1999) i el Premi d’Assaig de Resurgence i la Scientific and Medical Network. Va ser coordinador de la revista Integral, col•labora en diversos mitjans de comunicació i és assessor del futur Museu del Paisatge de Catalunya. Alguna de les seves obres les podreu trobar a Sa Llibreria de Ferreries o a la de Fort de l’eau, a Maó.

Només em queda agrair a Jordi Pigem que sigui avui entre nosaltres i animar-lo a seguir educant-nos la mirada.

Gràcies, i com diu en Jordi Pigem, bona crisi i bona sort.