El 26 i 27 de novembre es varen dur a terme les jornades organitzades per Les Fundacions Ateneu Pere Mascaró i Emili Darder, Un esborrany de país. Construcció nacional a les Illes Balears del segle XXI al Casal d’Entitats d’Inca.

Un centenar de persones participaren a les jornades que estaven estructurats en cinc eixos diferents on hi havia les diferents comunicacions presentades que s’exposaven per els seus autors, i posteriorment es duia a terme el debat amb tots els participants de les jornades.

El debat es va centrar en l’anàlisi de la societat mallorquina i quines eren les estratègies a seguir perquè el sobiranisme i el mallorquinisme esdevinguin un projecte de futur, capaç de seduir a sectors de la societat als que mai hi ha arribat. Sense renunciar a la feina feta fins a l’actualitat, es pretén ampliar el ventall discursiu i actualitzar-lo de forma autocentrada.
També hi va haver moment per fer crítica per la manca de participació de dones en la elaboració de les comunicacions, un repte que es marquen les Fundacions ja que la construcció del sobiranisme illenc del segle XXI necessita de la seva participació.

Al llarg de la jornada de dissabte es varen dur a terme els quatre primers eixos:

El primer eix, Balanç històric del mallorquinisme: encerts, errades i limitacions de la construcció nacional a les Illes Balears fins a principi de segle XXI. Va tenir la participació de Antoni Marimon, Carles Cabrera, Sebastià Lliteras, Joan Pau Jordà, Guillem Bestard i Gabriel Mayol.
El segon eix, Actualització del discurs de construcció nacional, va tenir la presència de David Abril, Joan Pau Jordà, Joan Colom, Gabriel Mayol, Miquel Rosselló i Antoni Noguera.

El tercer eix, fou el que va suscitar més polèmica i debat, era l’eix de Estratègies per a construir noves majories socials, on els participants varen ser, Jaume Ribas, Miquel Rosselló, Llorenç Soler, Guillem Bestard, Kike Oñate, Rafel Sedano, Lluís Apesteguia, Antoni Trobat, Josep Valero, Tomeu Martí, Joan Pau Jordà i Jaume Mesquida.

Per finalitzar la jornada de dissabte es va fer amb el quart eix, Quin model de país volem?, amb les comuncacions de Jaume Mesquida, Pilar Terrassa, Manel Martí, Josep Valero i Isabel Busquets.

La jornada de diumenge va tenir com a eix central el cinquè i darrer eix de les jornades, Projectes polítics del sobiranisme illenc per a àmbits suprainsulars, amb la participació de Miquel Amengual, David J. Llobet, Guillem Bestard, Bernat Joan i Gabriel Payeras.

I la cloenda duta a terme per el president del Consell de direcció de les dues Fundacions, Miquel Rosselló.

Les Fundacions Ateneu Pere Mascaró i Emili Darder després d’aquestes jornades obriran un nou període per a la presentació de comunicacions, que finalitzarà el 20 de gener. També penjaran en format digital a la seva web les comunicacions presentades a les Jornades.