L ’Ateneu va fer la darrera reunió del curs polític. Se prengueren els darrers acords per garantir el bon funcionament de l’acte de cloenda del curs al que esteu tots convidats. El dimecres dia 11 de juliol a Can Alcover a les 20h.. Així mateix es varen analitzar tot un seguit de feines pendents per després de l’estiu. I per últim es va donar el vist i plou a la Memòria d’activitats que vos donem a coneixer a continuació.

MEMÒRIA D’ACTIVITATS DEL CURS 2011-2012

Aquesta és la relació d’activitats desenvolupades per l’Ateneu Pere Mascaró dins aquest curs, és a dir del setembre del 2011 al juliol del 2012. El presentem amb els mateixos apartats del programa d’activitats que aprovàrem l’any passat per poder fer el seguiment del grau de compliment del mateix:

Formació:

• Preparar i implementar per Iniciativaverds un curs de formació sobre polítiques locals el 24 de març, en col•laboració amb ICV.
  • Dur a terme, per encàrrec d’Iniciativaverds, la 2a Escola d’Estiu el 30 de juny a Sineu.

Anàlisi, reflexió, debat i elaboració:

a) Presentació de llibres:

• En col•laboració amb Àgora –Associació cultural- la presentació a càrrec de n’Arcadi Oliveres del seu llibre: Un Altre Món. El 8 d’octubre del 2011.
  • En col•laboració amb Documenta Balear, la presentació del llibre: De la foscor a l’esperança. Memòries d’un estudiant antifranquista, el 27 d’octubre del 2011, a càrrec de David Ginard a Can Alcover.
  • Així mateix s’han fet també presentacions d’aquest llibre a l’Espai Mallorca de Barcelona, Àgora de Palma, Marratxí, Porreres, Esporles, Eivissa, Felanitx, Inca, Llucmajor, Campanet, Petra, Vilafranca i Sencelles.
  • En col•laboració amb la llibreria Quars, la presentació del llibre: La Renta Básica en la era de las grandes desigualdades, a càrrec del Professor Daniel Raventòs.
  • Amb col•laboració amb Àgora el llibre: Dona i lluita democràtica al segle XX a càrrec de David Ginard i Isabel Peñarrubia.
  • Amb col•laboració amb la llibreria Quars, la presentació del llibre: Reprendre el camí de Nichi Vendola, a càrrec de David Abril, Joan Herrera i Marcello Belotti.

b) Grups d’estudi i/o tallers de reflexió:

• S’ha constituït un grup d’estudi sobre economia que es dedica a aprofundir sobre la situació econòmica actual i que prepararà en el futur seminaris, jornades, xerrades i altres alternatives.

c) Jornades de debat de l’Ateneu.

• Amb col•laboració amb l’Espai d’Igualtat d’Iniciativaverds s’ha fet una jornada sobre eco-feminisme, el 25 de febrer, amb el títol: Què poden aportar les dones en temps de crisis?. I amb la presència de Maria Freixanet d’Iniciativa per Catalunya Verds.

d) Col•loquis i debats

• Amb el format de “Les Tertúlies de l’Ateneu” set activitats que són:

* Una altra democràcia és possible. Perspectives per democratitzar la democràcia. Ponent: Antoni Aguiló. El 28 de setembre del 2011.

* Decreixement. Una mirada des de Nous Horitzons. Ponent: Agustí Colom d’Iniciativa per Catalunya Verds. L’1 de desembre del 2011.

* Els mitjans de comunicació alternatius. Ponents: Alberto Fraile de Namasté, Biel Salas de TV Barri i Pep Valero de L’Altra Mirada. El 13 de desembre del 2011.

* Democràcia Participativa. Ponents: Josep Ferrà, Regidor de l’Ajuntament d’Esporles, Pere Brunet, professor de la UIB i Neus Truyol, sociòloga. El 16 de febrer del 2012.

* El 15M. Un any ocupant places i ara què?. Ponents: Pedro Chaves, professor de la Universitat Carlos III, Javier Ponce del 15M de les Veles. El 27 de març 2012.

* Després de la primavera Valenciana, què?. Ponent Mireia Mollà, Diputada de Compromís al Parlament Valencià. 11 de maig del 2012.

* L’alternativa a la construcció europea conservadora. Ponents: Raül Romeva Eurodiputat d’Iniciativa per Catalunya Verds i Bernat Riutort, professor de la UIB.

• Amb el format “De la lletra a la imatge”: 5 sessions de cinema & literatura, organitzades per Josep Traverso i Josep Truyol.
  • El 24 de novembre del 2011: Raymond Carver & Robert Altman.
  • El 31de gener del 2012: Raymond Chandler & Philip Marlowe
  • El 14 de març del 2012: Macbeth.
  • El 17 de maig del 2012: Jules Verne.
  • El 11 de juliol del 2012: De Marx a Marx. Sopa de Ganso.

Comunicació, publicacions i documentació:

• S’ha millorat substancialment la pàgina WEB.
  • En col•laboració amb l’editorial Documenta Balear s’ha coeditat el llibre: “De la foscor a l’esperança, memòries d’un estudiant antifranquista”
  • S’ha posat en marxa la confecció, edició i distribució de la Revista Digital L’Altra Mirada, amb un periodicitat mensual. El primer número sortí el desembre de l’any passat i han vist la llum, fins ara, 8 números.

Relacions de l’Ateneu amb altres entitats.

Durant aquest curs s’ha donat un fort impuls a les relacions de l’Ateneu amb altres entitats que podem resumir de la següent manera:

• S’ha signat un protocol de col•laboració amb Iniciativaverds i amb la Fundació Nous Horitzons
  • S’han establert relacions de col•laboració amb la Fundació Emili Darder, el Grup Blanquerna i la Fundació Gadeso.
  • Amb la Fundació Emili Darder s’han implementat distints actes en torn a la commemoració del 14 d’abril:
    * El 24 de febrer. Homenatge a Emili Darder al cementiri de Palma.
    * El 14 d’abril. Acte públic reivindicatiu de la República a la Plaza de Cort.
    * El 25 d’abril Taula Rodona República és Igualtat al Club Diario de Mallorca amb la participació de David Ginard, Francisca Mas i Antoni Bennàssar.
  • Amb la Fundació Emili Darder i el Grup Blanquerna s’ha constituït un grup de treball per estudiar les possibilitats de posar en marxa qualque tipus de mitjà de comunicació alternatiu, així com organitzar jornades i seminaris de forma conjunta.
  • Incorporar-nos com a socis a la Banca Ètica FIARE i la Xarxa de Renda Bàsica
  • Formar part activa del Consell de la Societat Civil de Mallorca.
  • Incorporar-nos activament a les activitats realitzades per l ’Institut Triangle de Mar Blava i en aquest sentit:

* Participar a les reunions del Consell Rector.
* Participar en la posada en marxa d’una pàgina WEB d’àmbit dels territoris que composen l’Institut, és a dir: País Valencià, Catalunya Nord, l’Alguer, Principat, les Illes i Andorra.
* Participar activament a la jornada anual que organitza l’ Institut. Aquest any s’ha fet a Maó el 26 de maig i el nostre grup de companys de Menorca s’ha encarregat de totes les tasques organitzatives i d’intendència.
* Participarem el 20 d’Agost en la presentació de l’Institut a la Universitat Catalana d’Estiu a Prada, Catalunya Nord.

Funcionament.

S’han implementat una sèrie de mesures que han possibilitat millorar el funcionament i la nostra implantació organitzativa. En aquest sentit podem dir que:

• Disposem d’un local propi que ens permet organitzar les nostres activitats.
  • Contem amb un finançament, que malgrat sigui petit, ens ha permès dur a terme totes aquestes activitats.
  • Hem posat en marxa la constitució de l’Ateneu com a Fundació
  • Però allò que considerem més important i que més ens satisfà és tenir una presència organitzada de l’Ateneu a Menorca. En aquest sentit hem de donar comptes de:

* El 27 de gener del 2012 se va fer la presentació de l’Ateneu a Ferreries amb la participació com a Ponents de Joan López Casasnovas, Miquel Àngel Maria i Miquel Rosselló. L’acte suposà un sentit homenatge a en Pere Mascaró.

* El 25 d’abril es celebrà una conferència a Ferreries presentada per Josep Foguet i com a ponent el professor Jordi Pigem amb el títol: De la crisi a la transformació.

* S’ha organitzat a Maó, el 26 de maig, la Jornada anual de l’Institut Triangle de Mar Blava amb el suggerent títol: Construint alternatives. Respostes a les polítiques conservadores. La jornada s’organitzà amb dues taules rodones moderades per: Josep Foguet i Mateu Martínez i hi participaren com a ponents: Xavier Bacigalupe, Carlo Sechi, Raül Romeva, Pere Manzanares, Pilar Soriano, Jordi Coca i Joan Francesc López Casasnovas.

* Podem dir que contem amb un grup de membres de l’Ateneu decidits a continuar desenvolupant activitats.