El divendres 6 de desembre s’ha celebrat a Santiago el cinquè Foro de les Fundacions Sobiranistes, en el qual hi han participat les Fundacions Darder Mascaró de Mallorca, Iratzar, Alkartasuna, Alternatiba, i Ipar Hegoa d’Euskadi, Galiza sempre, Obradoiro da Ideas i Monxo Reboiras de Galícia, Fundació Irla, Ciemen i Poble lliure de Catalunya.

Aquesta cinquena trobada és una passa més en la construcció d’un espai comú de reflexió del sobiranisme. Des de la coincidència l’anàlisi política i la qualificació de la situació política actual com de crisi d’Estat, al Fòrum es va debatre sobre el creixement de l’extrema dreta i les seves implicacions, a més de les posicions reaccionàries de la dreta involucionista. També es varen analitzar les dificultats que comporta trobar una via de sortida a l’actual crisi des d’una òptica de més justícia social, de resposta radical a l’emergència climàtica, el combat al patriarcat imperant a les institucions, i l’assumpció de la realitat plurinacional de l’estat, sortida que requereix diàleg i més democràcia.

Al fòrum es varen tractar qüestions relatives al funcionament col·lectiu, com el balanç econòmic del 2019 i el Pressupost pel 2020, la creació d’una pàgina web, la presència a les xarxes socials, una proposta de logo i una proposta de fórmula jurídica d’aquest espai, que es duran a aprovació al següent Fòrum, previst per al mes de febrer a Donosti.

També es va aprovar la data de la Primera Escola de formació Sobiranista, s’ha hagut d’ajornar dues vegades per la continuada convocatòria d’eleccions i que es durà a terme el 14 i 15 de febrer a Donosti. Es varen aprovar les línies generals del programa d’aquesta que es publicarà abans d’acabar l’any. Es pretén que aquesta escola aglutini a un centenar de participants. L’objectiu de la mateixa és la formació de joves futurs quadres del sobiranisme a la vegada que sigui un lloc de trobada, de coneixement mutu, d’intercanvi d’experiències de les diverses realitats nacionals.

A més de les qüestions orgàniques, els assistents al Fòrum també participaren a l’acte convocat pel BNGa, una cadena humana envoltant el Museu do Pobo Galego, i un mítin a la plaça del 8 de març, amb les intervencions d’ Ana Miranda eurodiputada, Néstor Rego recentment elegit diputat al Congrés i Ana Pontón portaveu nacional del Bloque Nacionalista Galego. Un acte per constatar l’esgotament de l’actual marc constitucional espanyol, reivindicar la plurinacionalitat, el dret a decidir i la república gallega.