La presentació del llibre de Pere Sampol sobre el procés català vist amb ulls mallorquins ahir a Can Alcover va omplir la planta baixa de Can Alcover. Juntament amb l’editor, Lleonard Muntaner, el prologuista del llibre, el lingüista eivissenc i membre de l’IEC Isidor Marí va ser l’encarregat de presentar el llibre de l’històric líder de l’esquerra mallorquina.

Marí, que va ver part de les llistes de Junts per Catalunya al passat desembre, va realitzar una aproximació a l’evolució del procés en el darrer any, assenyalant el desplegament dels diferents poders de l’Estat fins i tot trencant la legalitat constitucional, com ara amb l’aplicació del 155, quan al debat a les Corts Constituents durant la transició, com bé va recordar, es va assenyalar expressament que no es podia suspendre un parlament autonòmic. Marí va assenyalar les incerteses i la divisió entre independentistes que en els darrers mesos marquen la realitat política catalana, però va albirar una certa esperança a partir del coneixement i reconeixement de la situació per part de la comunitat internacional.

L’autor del llibre, per la seva part, va voler destacar que el llibre està fet des d’una visió mallorquina, però amb la consciència que el 80% de la població de Mallorca no està en aquests moments per la independència, i per tant si volem arribar allà on tanta sort hi arribi el poble de Catalunya, «ens ho haurem de guanyar». Sampol va centrar les seves crítiques en la conxorxa de poder de les elits espanyoles acompanyades dels grans mitjans de comunicació, per crear una opinió pública contrària a un procés que més que independentista, és democràtic. El montuïrer va critica la deriva autoritària de l’Estat, assenyalant que "quan ens hem d’autocensurar quan escrivim o parlam, és que alguna cosa no va bé".

«L’independentisme està guanyant a pesar de la repressió», va afirmar Sampol, «perquè ha arribat allà on ha arribat amb una majoria parlamentària guanyada amb el vent en contra, ha aconseguit sentències d’altres països europeus que posen en evidència la justícia espanyola, i comença a tenir reconeixement internacional».

Podeu adquirir el llibre a les llibreries, i a les presentacions que hi haurà durant les properes setmanes coorganitzades per l’editorial Lleonard Muntaner i les fundacions Darder-Mascaró.