El passat 12 de juliol vàrem tancar el curs 2018 – 2019 de les Fundacions i com cada any, a més de presentar la memòria del curs i el pla d’activitat pel proper, fem qualque conferència, debat o acte dels habituals entre nosaltres. Aquest any ho vàrem fer amb un conferenciant de luxe, el professor Ramon Grosfoguel, del Departament d’estudis ètnics de la universitat de Califòrnia / Berkeley que va parlar sobre què vol dir descolonitzar l’Estat espanyol.

El curs que tanquem ara, a pesar d’estar creuat per dues campanyes electorals ha estat ben profitós per Fundacions Darder Mascaró. Trobareu tota la informació a la Memòria que adjuntam. Però sense ànim de ser exhaustius, destacam que hem seguit participant en tots els homenatges a represaliats per la Dictadura, des de n’Aurora Picornell a Emili Darder i Alexandre Jaume per posar alguns exemples. També, amb motiu del 50è aniversari del maig francès hem organitzat, conjuntament amb la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Palma el cicle de debats “1968, any de revoltes”.

Hem fet presentacions de llibres, les jornades: “Les fites de la transició econòmica i ecològica a les Illes Balears”,” Feminismes, sobiranismes, solidaritats”, “Noves masculinitats”, “Mallorca i els seus suds”.
La col·laboració amb les distintes plataformes que Fundacions forma part s’ha mantingut, destacant l’aportació a la consolidació del Foro de Fundacions Sobiranistes d’arreu de l’estat, que aquest octubre inaugurarà la seva Primera Escola Sobiranista a Donosti.
Per últim voldríem destacar l’impuls a dos projectes que considerem fonamentals: l’Escola Oberta Ciutadana i el pac de comunicació amb l’Altra Mirada, la creació de l’IllaGlobal.com i la producció d’audiovisuals. Podem dir que aquest curs hem desplegat aquests dos projectes i volen arribar a velocitat de creuer dins el curs que ve.

A més d’aquests projectes per curs vinent el Consell de Fundacions ha definit les següents línies per encausar el nostre pla d’activitats:

• Crear espais de reflexió entre el sindicalisme de classe de cara a la seva renovació i enfortiment, així com de la complicitat entre els sindicats i les institucions polítiques i aquests i la societat civil.
  • Fomentar espais de reflexió i debat entre les entitats de la societat civil progressista i les institucions i partits polítics d’esquerres.
  • Promoure espais de debat i reflexió entre sectors de les esquerres illenques i dels sobiranisme d’esquerres.
  • Promoure espais de reflexió i recerca sobre: Polítiques ambientals i canvi climàtic, defensa de les llibertats i els drets civils i el fet religiós i el canvi social.

Així mateix des de l’espai d’Història tenim previst fer les III Jornades del Moviment obrer a Mallorca amb el títol de Les dones en el moviment obrer a la Mallorca del principi de segle XX. Posar en marxa, conjuntament amb CCOO i altres col·lectius el projecte d’arxiu documental de la lluita antifranquista i desenvolupar el protocol de col·laboració amb Departament d’Història Contemporània de la UIB.

També des de l’Espai de construcció nacional i sobirania organitzarem el debat del document “Reptes per a una Mallorca Sobirana i alternativa” i iniciar un projecte de popularització i visualització de les lluites desenvolupades a Mallorca els darrers 50 anys que anomenen “Projecte de lluites compartides”.

Per últim volem estudiar la possibilitat de crear un observatori de polítiques locals i sostenibilitat.

I lògicament seguir col·laborant amb totes les plataformes ciutadanes de les quals en formem part i molt especialment del Foro de Fundacions Sobiranistes de l’Estat Espanyol.

PDF - 18.4 Mio
memoria1819pf.pdf