1a. TROBADA MUNICIPALISTA D’ESPAI PLURAL
DECLARACIÓ DE BARCELONA

10 Principis per a un municipalisme real i transformador

Espai Plural, espai estable de relacions i coordinació de l’esquerra verda i l’ esquerra nacional que agrupa Iniciativa per Catalunya Verds (ICV), Iniciativa del Poble Valencià (IdPV), Iniciativa Verds de Mallorca (IVM) i la Chunta Aragonesista (CHA), en la seva primera trobada municipalista celebrada el dissabte 9 de juny a Barcelona, acorda la següent declaració.

Estem vivint moments de crisi econòmica i social davant de les quals, els governs autonòmics i el govern de l’estat espanyol només apliquen receptes neoliberals que se sustenten en les retallades socials i mesures fiscals que, lluny de ser progressives, beneficien als rics i a la banca. Malauradament la crisi s’ha convertit en l’excusa per a recentralitzar l’estat, perdent els governs locals competències, capacitat econòmica i política i possibilitat d’atendre els problemes socials i territorials que pateix la ciutadania.

Per altra banda en un context com l’actual quan la crisi està generant major desafecció i més desconfiança cap a les institucions i la política, també la local, cal que des del món local es faci l’exercici real de prestigiar la política i d’apropar-la de nou a la ciutadania.

Defensem el municipalisme com a base per construir el país i el benestar de la seva gent. La societat es cohesiona i el territori es vertebra a peu de carrer, barri a barri, poble a poble, ciutat a ciutat. Cal una major descentralització en competències i en recursos econòmics.

Per això, els càrrecs locals de les quatre forces polítiques

1. Defensem l’autonomia del món local i les seves particularitats; i expressem el nostre rebuig a l’onada recentralitzadora de l’Estat que vol limitar l’autonomia de les nostres nacions, reduir la democràcia i limitar les competències municipals. Més democràcia real és més democràcia local.

2. Denunciem que les mesures impulsades pel govern de l’Estat van en el sentit contrari del que necessiten les nostres viles i ciutats. Són moments de crisi i de necessitats i cal donar respostes a la greu situació que pateixen moltes persones i famílies, i per això cal reforçar les polítiques des de la proximitat, és a dir les polítiques fetes, malgrat no tenir-ne les competències, pels ajuntaments.

3. Reivindiquem el paper que des de 1979 han tingut els governs locals en la lluita contra la pobresa, la cohesió social, l’equilibri territorial, la sostenibiliat i la construcció nacional. Volem pobles i ciutats sostenibles en els seus recursos i ens reafirmem en que els pobles i ciutats son els dics de contenció de la crisi i de la defensa dels drets de la ciutadania. Som els principals espais per generar alternatives socials i econòmiques a la crisi i a les retallades.

4. Volem desenvolupar la potencialitat màxima dels municipis en tots aquells àmbits generadors d’activitat econòmica i d’ocupació verda relacionats amb l’àmbit de la sostenibilitat en tots els sectors ambientals, tradicionals i emergents: eficiència energètica i energies renovables, cicle local de l’aigua, tractament dels residus, mobilitat sostenible i consum.

5. Apostem per la racionalització administrativa de l’Estat en el seu conjunt, no només del món local com fa la proposta del govern central de voler suprimir municipis. Considerem que es tracta d’una deslleialtat institucional més, i d’una mesura presa sense diàleg. Ens reafirmem en l’autonomia del món local i en que la decisió, en cap cas, correspon a l’estat sinó als corresponents governs autonòmics des del principi de dret a decidir dels propis homes i dones de les ciutats i pobles.

6. Apostem per l’existència d’un únic nivell de governs locals intermedis, elegits directament i que no poden ser uniformes en tots els territoris. Aquest governs han de tenir com encàrrecs principals la innovació local, la creació de xarxes de suport als municipis, el suport a la mancomunació de serveis, i la promoció de l’eficàcia dels serveis locals. Avui, aquest model es troba molt allunyat del model actual de la majoria de les províncies de l’estat.

7. Reclamem i exigim, una vegada més, la urgència d’una nova legislació competencial del món local i un nou marc de fiançament tenint present el principi de subsidiaretat i aquelles competències que malgrat no ser obligatòries, els municipis venen desplegant i executant amb eficiència i eficàcia. Volem una nova fiscalitat local amb uns nous paràmetres impositius.

8. Demanem que es revisin els diferents acords amb les diferents confessions perquè no sigui el món local qui, en un moment d’asfíxia financera, hagi de suportar els beneficis fiscals de determinades confessions i d’altres entitats d’interès general. És urgent que l’església catòlica i les altres confessions paguin els corresponents tributs i en especial l’impost de béns immobles (IBI). En ple debat sobre el finançament, el que no té sentit i volem denunciar, és que quan tothom contribueix, no té cap lògica que l’església catòlica i d’altres confessions es lucrin i no aportin cap recursos públics mitjançant les figures impositives.

9. Reclamem més i millors serveis públics i alhora ens comprometem en aplicar una fiscalitat justa, equitativa i redistributiva. El reforç dels serveis públics és la garantia per sortir de la crisi, i alhora ens cal garantir els serveis a la ciutadania visqui on visqui.

10. Exigim responsabilitat i transparència en la Política local. Reiterem el nostre compromís en un govern fort i transparent. Un govern local que construeixi la nova democràcia amb la participació activa de la ciutadania. La participació ha d’estar en la centralitat de la decisió del model de pobles i ciutats. La nova política ha de poder i saber combinar aquesta forma de fer política municipal rigorosa, responsable i propositiva; unint les lluites al carrer amb la tasca municipal .

Per tot l’exposat creiem que l’esquerra verda i nacionalista, és avui l’espigó per fer front a les retallades i als dictats de recentralització de l’autonomia local i de pèrdua d’identitat dels nostres pobles i ciutats.

Barcelona, 9 de juny de 2012