logotip de les Fundacions Darder Mascaró

Campanya de donacions de Fundacions Darder-Mascaró

Tenim moltes idees i nous projectes que volem posar en funcionament amb la teva ajuda. Fes la teva donació!

Les Fundacions Darder-Mascaró som una entitat sense ànim de lucre que actuam com un "laboratori d'idees" al servei de la transformació social i política a les Illes Balears, amb vocació global. Com a think-tank local, promovem l'anàlisi i la reflexió crítica mitjançant la celebració de debats, jornades, seminaris i conferències, així com la publicació de la revista mensual L'Altra Mirada i el portal digital IllaGlobal.

Com a entitat social compromesa amb el canvi, també participam de projectes col·lectius i xarxes com ara el Mercat Social, la Plataforma NO als TCI, la Plataforma per un Bon Finançament, el Col·lectiu Alternatives, o el Foro de fundacions sobiranistes, entre altres. Ens posam baix el paraigües ideològic plural de les esquerres, l'ecologisme, el feminisme i el sobiranisme, en diàleg amb altres corrents d'emancipació per tal de construir unes Illes més justes, sostenibles i lliures.

Un somni, dos projectes

Les fundacions es financien amb les aportacions dels seus patrons, però sobretot amb donacions privades. En l'actualitat, la major part d'activitats que realitzam i que podeu consultar a la nostra darrera memòria són possibles gràcies a altes dosis de voluntariat, i a la col·laboració amb altres entitats o amb la UIB, institució amb la qual tenim un conveni. En els darrers anys amb molts pocs recursos hem estat una eina important en diferents espais de reflexió sobre la nostra societat i la seva transformació, i hem produït un bon grapat de llibres i documents. En l'actualitat, tenim molts projectes i un somni: el de fer-los possibles. Almenys, fer possibles dos d'aquests projectes que ens sembla que poden ser més engrescadors i tenir un major impacte social. Però per fer-ho necessitam recursos, i aquests passen pel compromís en l'aportació econòmica que vos demanam.

Projecte 1: Recuperar la nostra història de revolta / "Lluites compartides".

Recuperar la nostra història de revolta és a la vegada (re)construir identitat col·lectiva transitant per la memòria recent, una forma de no oblidar allò que som avui i d'aprendre d'aquells qui ens han precedit en les lluites socials diverses. No és cert que Mallorca o les Illes haguem estat un territori "passiu" i subordinat. Des de les Germanies -que en volem potenciar els 500 anys de la seva commemoració, el 2021-, a la lluita antifranquista, el moviment obrer, la lluita ecologista o la defensa de la llengua i la cultura pròpies, o més recentment el feminisme o la revolta dels docents, sempre hem estat un territori d'organització social i lluites col·lectives, que en bona mesura expliquen la societat que som avui.

Lluites que sovint han estat invisibilitzades pel relat oficial i pels poders dominants, i que amb aquest projecte volem recuperar, reconèixer i difondre. Es tracta d'un projecte que combina la recerca (que volem fer en col·laboració amb la universitat) amb la sensibilització i la comunicació. De cada una de les lluites més destacades voldríem fer unes jornades de debat i reflexió obertes, i a partir de la recerca i la reflexió col·lectiva elaborar productes com ara publicacions monogràfiques o documentals audiovisuals amb un format que ens permeti arribar a públics diversos, al màxim de gent.

Una manera de demostrar com de molt o de poc hem aconseguit, com a poble que vol seguir lluitant davant les diverses agressions socials, de gènere, de classe, ambientals, que hem patit i que encara, per desgràcia, són latents. Lluites compartides amb moltes persones i sobretot col·lectius socials que volem que ens acompanyin en aquesta aventura.

Pressupost del projecte: 35.000 euros. Durada: 2 anys.

Projecte 2: Observatori de Desenvolupament Sostenible i Polítiques Locals.

Un altre repte de present i de furtur passa per analitzar, reflexionar i elaborar propostes alternatives al nostre model econòmic, depredador de recursos i de monocultiu turístic, que de forma alarmant ens duu, amb la massificació i degradació ambientals, a un carreró sense sortida on les perspectives de futur són desoladores. El grup de persones que conformen la pluralitat del Col·lectiu Alternatives és una expressió d'aquesta voluntat.

En aquest marc d'emergència ecològica i social, creiem fermament que cal desenvolupar iniciatives econòmiques pròpies que permetin el desenvolupament local, des d'abaix, on de forma nítida s'aposti per una economia basada en les necessitats de les persones i les comunitats. Una forma de què l'economia recuperi el seu sentit i funció de servei, més enllà de l'especulació.

Per fer-ho possible cal analitzar, investigar i compartir les necessitats i potencialitats dels nostres municipis, i a partir d'elles diagnosticar possibilitats d'articular iniciatives i projectes per fer-les possibles baix el paradigma que ens ofereix l'Agenda 2030 de Nacions Unides, però també les experiències i bones pràctiques existents, que cal identificar, sistematitzar i socialitzar. Volem crear un Observatori que no es limiti a observar, sinó sobretot a facilitar i incentivar aquesta línia d'acció necessària en la transició cap a un model econòmic sostenible i democràtic.

Pressupost: 46.000 euros. Durada: 2 anys.

Com fer possible aquest somni?

Aquests són els dos projectes del nostre somni, que voldríem que comptàs amb la col·laboració econòmica de persones i entitats que vegin en els mateixos una aposta clara per generar alternatives fonamentades en la memòria col·lectiva de la qual sempre podem aprendre, i en treballar per un futur on l'economia es fonamenti en el desenvolupament social, comunitari i sostenible.

Si comparteixes els criteris i objectius d'aquests dos projectes, tens la possibilitat de col·laborar amb el seu finançament mitjançant diferents tipus d'aportacions:

• Als dos projectes (distribuirem la teva aportació de forma equitativa), mitjançant una aportació única de 200, 150 o 100 euros.
  • A un dels projectes (hauràs d'indicar quin) amb una aportació mínima de 75 o 50 euros.

Sigui quina sigui la teva opció, obtindràs els següents beneficis:

• Informació detallada dels processos, fites i finançament dels projectes.
  • L'enviament de qualsevol publicació, vídeo, etc. que emani dels projectes. La teva col·laboració apareixerà als crèdits de l'obra creada.
  • La participació en una Assemblea general de valoració de l'experiència i els seus resultat, així com les aportacions, idees o possibles noves iniciatives que sorgeixin de l'Assemblea.
  • Subscripció gratuïta a la revista L'Altra Mirada, que rebràs en pdf, i al butlletí de notícies d'IllaGlobal.com.

A més, des del punt de vista fiscal, com que les fundacions Darder-Mascaró som una fundació sense ànim de lucre legalment constituïda i inscrita, la teva donació te la podràs desgravar fins al 75% en la teva propera declaració de Renda, és a dir que pots recuperar bona part del que has apostat per aquests projectes.

Amb la teva aportació podrem contractar professionals de l'àmbit de la cultura, la recerca i la dinamització social que assegurin el seu òptim desenvolupament i els objectius que ens hem marcat, i que completarem amb els recursos propis de les fundacions.