El passat 25 de març el director de la Càtedra d’Economia Social-Tenocampus de la Universitat Pompeu Fabra, Eloi Serrano, va impartir a Palma una conferència sobre la situació i perspectives de l’economia social, organitzada per les fundacions Darder-Mascaró. Doctor en història econòmica i expert en temes d’economia social, Serrano va ser presentat per Josep Valero, membre del Consell de les fundacions Darder-Mascaró i secretari del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears.

El conferenciant va defensar la pluralitat de les entitats i empreses que conformen el món de l’anomenada economia social, des de les cooperatives fins a les entitats del tercer sector i les empreses d’inserció, destacant-ne com a denominador el component democràtic en la seva governança, així com la preocupació comuna per la petjada positiva sobre la societat.

En conjunt, Serrano va destacar que l’economia social agrupa al voltat del 10% del PIB que genera l’Estat espanyol, amb percentatges similars pel que fa a l’ocupació que genera, i que ha mantingut malgrat la crisi. No obstant, va criticar l’absència de continguts i reflexió sobre l’economia social, els seus valors i el seu potencial als àmbits acadèmics, on s’ha optat d’ençà de fa anys per un dogmatisme neoliberal que per altra banda, no va ser capaç ni tan sols de preveure la crisi.

Finalment, l’expert va assenyalar el caràcter innovador de l’economia social, i la seva capacitat per incidir positivament per frenar les creixents desigualtats socials -que també són desigualtats entre les rendes del capital i les rendes del treball incrementades per l’actual model econòmic capitalista- des del propi funcionament i concepció de l’economia social.

Amb pocs dies de diferència, des de REAS, la Xarxa d’Economia Social i Solidària de les Illes Balears, varen presentar la seva memòria corresponent a l’exercici 2018, on s’apunta el creixement d’un sector que és més que necessari per poder transitar cap a un model econòmic i social just i sostenible a la nostra comunitat.