El passat 27 de febrer, les Dues Fundacions organitzaren una taula rodona sobre la diada de l’1 de març.

La Plataforma SUS Balears reivindica des de fa alguns anys, la necessitat que la diada de l’1 de març tingui un contingut polític prou reivindicatiu, i no tan sols de commemoració administrativa de l’aprovació formal de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, per la seva publicació en el BOE.

Per aquest motiu els convidats a la taula rodona, debateren la proposta de recordar la revolta dels menorquins, succeïda l’1 de mars de 1810. Uns moments a on la corona d’Espanya torna a incorporar l’Illa de Menorca, d’acord amb el tractat d’Amiens.

La corona ignorà el mateix tractat quan no va reconèixer cap dels drets reconeguts als menorquins, que si respectaren els anglesos amb la seva ocupació i que ells mateixos varen voler fer constar en el redactat del tractat. Els abusos de la nova administració espanyola acabà amb una revolta dels menorquins, que demanaren un nou estatus de relació de l’illa amb la corona espanyola. Un llistat de propostes quasi del tipus del qual avui diríem un "estat associat".

En principi el governador acceptà les propostes, per a després amb les tropes més nombroses i els ànims més calmats, tornar anques enrere. Fou ajusticiat a Palma el patró menorquí Joan Mercadal, com a expressió de l’escarment de la corona enfront de la revolta.

No coneixem la nostra pròpia història. I resulta que ens dóna fonts suficients de coneixement i d’argumentació per reclamar la sobirania que des dels decrets de Nova Planta ens llevaren.

Una taula rodona prou rica amb argumentacions i suggeriments.