Dissabte passat, 21 d’octubre, les Fundacions Darder Mascaró varen celebrar a Inca una Jornada oberta de Formació, amb el títol SOBIRANISMES: ESTRATÈGIES TRANSFORMADORES.

Aquesta jornada s’inclou dins el procés de debat organitzat per les Fundacions Darder Mascaró per analitzar el present i futur del mallorquinisme polític, en ple segle XXI i dins un món dominat per la globalització. L’objectiu d’aquesta Jornada fou fer un repàs a les diferents estratègies que estan duent a terme els moviments sobiranistes de les nacions de l’Estat espanyol per assolir l’hegemonia social , cultural i electoral als seus respectius territoris. Sobretot es va fer èmfasi en la capacitat del sobiranisme com a instrument de transformació social.

Els ponents donaren resposta a la pregunta de quines formulacions teòriques, d’aliances i de relat segueixen els moviments sobiranistes per a conjugar la tradicional reclamació de sobirania política i autodeterminació dels seus pobles, amb la construcció del subjecte-poble com a fórmula de consecució de la justícia social i de lluita contra el model neoliberal imperant.

Hi participaren: Floren Aoiz president de la fundació Iratzar d’Euskadi, Marga do Val de la fundació Galiza sempre, Roger Buch alt càrrec de la Generalitat de Catalunya, Javier García del Sindicat andalús de treballadors, Amadeu Mezquida de la Fundació Nexe del País Valencià, Maria Corrales, Assessora de Catalunya en comú i en Joan Colom del Consell de les fundacions Darder-Mascaró.

Tots ells valoraren molt positivament l’intercanvi d’experiències i opinions i reafirmaren la necessitat d’impulsar espais de comunicació i coordinació entre les fundacions del sobiranisme. El debat amb el públic fou molt enriquidor i interessant