Un centenar de persones ens acompanyaren a les jornades “El moviment obrer i les revolucions europees del 1917 a Mallorca” al Casal Balaguer de Palma

L’espai d’història de les Fundacions Darder – Mascaró, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Palma i de l’Institut d’Estudis Catalans, organitzarem els dies 22 i 23 de febrer les II Jornades d’Història del Moviment Obrer a Mallorca.

En aquesta edició s’estudiaren els efectes de les revolucions europees de 1917 a les Balears des de diverses perspectives.

Les ponències foren coordinades per David Ginard, professor titular d’Història Contemporània de la UIB i especialitzat en història del moviment obrer i l’època franquista.

La conferència inaugural anà a càrrec de Pere Gabriel, catedràtic emèrit d’Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). En la seva intervenció tractà dels diversos moviments revolucionaris a escala europea i mediterrània que tingueren lloc el 1917.

David Ginard se centrà en l’escissió tercerista i els inicis del moviment comunista a Espanya i a les Balears. A continuació Damià Pons, catedràtic de Filologia Catalana a la UIB, analitzà l’estat de la cultura a Mallorca en aquest període.

Dolors Marín, doctora en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona, reflexionà sobre l’anarquisme, el pistolerisme, i la reacció patronal a Catalunya així com els seus efectes a les Balears (1917-23).

El divendres 23, Pere Josep Garcia Munar i Catalina Martorell, doctors en Història, tractaren de la posició del republicanisme mallorquí davant la Revolució Soviètica. Pere Fullana, professor de Teoria i Història de l’Educació (UIB), relatà la reacció de la dreta i el món catòlic front a aquests esdeveniments.

La crisi de subsistències i la conflictivitat social a Mallorca (1914-20) fou abordada per Josep Vilchez, membre de la secció d’Història de les Fundacions Darder – Mascaró. Per la seva banda Sebastià Serra, catedràtic d’Història Contemporània (UIB), analitzà el fenomen migratori entorn de 1917 a les Balears.

Per acabar, Miquel Àngel Casasnovas, doctor en Història i director de l’Enciclopèdia de Menorca, explicà l’impacte de les revolucions de 1917 sobre el moviment obrer menorquí.

A l’igual que en el cas de les primeres jornades, dedicades a la Casa del Poble de Palma, està prevista la publicació en els pròxims mesos de les ponències i conferències impartides.